GRAPHENE и пепелник....

Прочетох, какво е това GRAPHENE ... и ми напомни една интересна и истинска история.. ;-)

 
Кога ? 

Преди много години - зората на демокрацията. 
В желанието си да съм полезен на колегите, реших че, вместо да внасяме едни доста скъпи двойно асферични лещи за диагностика на очи, да взема и да ги поръчам за изработка тук. Разликата в стандартите беше драстична - имаше смисъл, поне ценово. Все още съществуваха оптико-механичните заводи към военната ни промишленост. Имах големи съмнения, дали изобщо е възможно да се направи такова нещо тук в България.Технологията е HI END все пак..пък и с допълнителни покрития. 

Проучих къде се работят подобни неща и се озовавам в жилището на един от топ-специалистите ни по изчисленията и изработката баш на най-прецизната оптика. Седя на дивана, в типичен за времето си соц-хол. Насреща - обилна библиотека, от която ме гледат книги за оптика на руски език. Там беше топ обучението... и с право. Ама много книги и все дебели! 
Пред мен - ниска холна масичка с четвъртит стъклен пепелник с недопушена цигара. Не помня дали имаше БТА "Паралели", но ако няма - представете си и него. От приказка на приказка... разказвам му как стоят нещата, колко сме бедни и че търся решение - евтино решение. 

Само да вметна, че асферичната оптика е скъпа защото се прави с много инструменти и по специална технология. Скосяването (допирателната) на всяка точка от повърхността и трябва да много прецизно изчислена и направена и във връзка с всяка съседна точка. Бе, сложнотия, която наивистично предположих, че може пък, да има шанс и тук да се произведе. Лещата трябва да премине много допълнителни обработки и за двете си повърхности. После да се кисне в специални вани за покритията, изпарителни камери и прочее.

Обяснявам му на човека, всичко прочетено и научено и адаптирано.... какво точно и как ползваме в очните. Какви трябва да са характеристиките..., а той започва да се хили...Отначало малко, но все повече и повече, под засукания мустак. Не ме спира, но забавям обяснението, защото виждам как се готви да ме прекъсне. В очите му чета лукави пламъчета - началото на неговата история, която напира да сподели. 

Млъкнах... 

- Този пепелник, виждаш ли го... и го посочи с новозапаленото "БТ"..

- Е, виждам. Чудех се, дали е чешки. Много бистър ми се вижда. 

- Ха, ха... Не е. Немски е. По-точно, стъклото е Shott - (по каталог). От възможно най-високата проба чистота! 

- Е, и ?! 

От своя страна, започвам да се дразня на бавното му обяснение. Положих много труд, за да изровя всичко възможно и да направя стегнато и ясно изложение, до колкото е възможно с ясна презентация и още по- пределно ясна задача. Вече бе тъмно и ми се щеше да си ходя, хич не ми беше до протяжни загадки и поговорки. Исках също толкова прост и ясен отговор на два въпроса, които не успях да задам заради кикота му : "- Разбираш ли какво ти говоря?!" и "Можеш ли да го направиш?!" 

- Ами тази повърхност, която виждаш в пепелника, е асферична! - И пак започна да се хили... - Бе, друго си е, да си гасиш цигарата в асферичен пепелник! Някак усещането е различно... 

Е, и аз не издържах...как да не се нахиля! *Пусто, още не съм пропушил …. и този "кеф" съм ппропуснал "по дифолт"! ;-( Тогава чак, ми разказа, как имали поръчка за едни специални лещи за лазери, с които щяли да свалят космически боклук и какво ли още не от орбита. За тази устройства било особено наложителна изработката на свръх прецизна асферична оптика. Нали, ако малко се сбърка ъгъла, току виж си свалил своя спътник, вместо този на "врага"... "Горе" било бъкано с "какво ли не" , "на кого ли не"...Ама, на.. Започнала перестройката и всичко се разпаднало, барабар с високотехнологичната поръчка..и лещите останали. Трансформирала се поръчката в конверсионен пепелник за холна масичката с БТА- "Паралели"-то. 

Та, такива ми ти работи, колеги.. Всичко е възможно.. 

И да кажа, каква беше логическата връзка. 
Графенът се оказа много интересен материал с невероятно уникални качества по отношение на проводимост на електричество и особено на топлина, особено подходящ за разни електронни елементи, транзистори, сензори и прочее, ….Пък ние ще го ползваме за "пепелник"... ;-)))) 

Нищо де, като сме запалили "цигарите" (мАухарките) ;-) , все в нещо трябва да ги гасим, нали...Защо не е и в Графен!

Коментари

Популярни публикации от този блог

Fly F version of Murphy`s low

Много красив Жокер!

Расперска техника за риболов на големи пъстърви